Preview

Pediatric pharmacology

Advanced search

CHILDREN WITH COGNITIVE DEVELOPMENT DISORDER: REHABILITATION BY MEANS OF EDUCATION

https://doi.org/10.15690/pf.v9i6.522

Abstract

The article discloses regularities of normal and pathological variant of mental development of children in early and preschool age. Indices and symptoms of deviant development are given — landmarks for rendering timely correctional pedagogic care to a child, to coin a phrase; information on organizational forms of correctional developmental education and upbringing of children with cognitive development disorder (mental retardation) in the modern system of education is given. The article is addressed to pediatricians and pediatric neurologists responsible for the development control and organization of medical rehabilitation of children with organic lesion of central nervous system.

About the Authors

E. A. Strebeleva
Institute of Correctional Pedagogics at Russian Academy of Education, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


S. B. Lazurenko
Institute of Correctional Pedagogics at Russian Academy of Education, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


L. M. Kuzenkova
Institute of Correctional Pedagogics at Russian Academy of Education, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Собр. сочинений: в 6 т. Проблемы развития психики. Гл. 1. Проблема развития высших психических функций. Под ред. А. М. Матюшкина. М.: Педагогика. 1983; 3: 6–41.

2. Екжанова Е. А., Стребелева Е. А. Коррекционно-развивающее обучение и воспитание. Программа дошкольных образовательных учреждений компенсирующего вида для детей с нарушением интеллекта. 4-е изд. М.: Просвещение. 2011.

3. Закрепина А. В. Трудный ребенок. М.: Дрофа. 2007.

4. Лазуренко С. Б. Организация в учреждениях системы здравоохранения коррекционно-педагогической помощи детям в поражением ЦНС. Методическое письмо. Москва. 2008.

5. Мурадова О.И., Намазова-Баранова Л.С., Торшхоева Р.М., Каркашадзе Г.А., Ширяева О.А. Количественные нормативы когнитивной деятельности у здоровых российских школьников в возрасте 8–17 лет, обследованных с помощью тестовой компьютерной системы «Психомат». Педиатрическая фармакология. 2012; 2: 89–98.

6. Немкова С.А., Маслова О.И., Каркашадзе Г.А., Заваденко Н.Н., Курбатов Ю.Н. Когнитивные нарушения у детей с церебральным параличом (структура, диагностика, лечение). Педиатрическая фармакология. 2012; 3: 77–84.

7. Стребелева Е. А. Формирование мышления у детей с отклонениями в развитии. М.: Владос. 2007.

8. Стребелева Е. А. Коррекционно-развивающее обучение детей в процессе дидактических игр. М.: Владос. 2008.

9. Стребелева Е. А. Воспитание и обучение детей дошкольного возраста. Учебник для студентов. М.: Парадигма. 2012.


Review

For citations:


Strebeleva E.A., Lazurenko S.B., Kuzenkova L.M. CHILDREN WITH COGNITIVE DEVELOPMENT DISORDER: REHABILITATION BY MEANS OF EDUCATION. Pediatric pharmacology. 2012;9(6):80-84. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/pf.v9i6.522

Views: 1360


ISSN 1727-5776 (Print)
ISSN 2500-3089 (Online)