Increasing the Psychological Competence of Nurses in Pediatrics: Directions, Forms, Contents
https://doi.org/10.15690/pf.v12i4.1434
Abstract
Relevance. In recent years the powers of nurses have been considerably expanded, which determines the increase of their responsibilities and the need of permanent improving of their skills.
Object: determination of directions, forms and contents of training courses for increasing psychological competence of pediatric nurses in connection with their status and work experience.
Methods and the object of research. The main method was a questionnaire developed by the article’s authors. 59 pediatric nurses from different regions of the Russian Federation who participated in remote educational cycles in Moscow and Yekaterinburg have been included in the survey. Nurses were divided into two groups based on their status and experience in the specialty. The group consisted of 31 respondents (average age 41,2 years). 28 respondents were Managers of nursing (average age 40,8 years).
Results and conclusions. Stress management skills are more essential for nurses than for nursing managers and nursing staff with work experience of up to 10 years and over 20 years. Communication skills are relevant for nursing managers and nursing staff with experience of over 20 years. For all the nurses, situational assistance in complicated communicative situations and stress management is a priority compared to the long-term psychological support. The choice of education form (seminar, training) does not depend on the nursing staff’s status and work experience.
About the Authors
I. M. SpivakRussian Federation
E. G. Biryukova
Russian Federation
References
1. Бирюкова Е. Г. Учиться и работать по-новому. V Форум детских медицинских сестер. Сестринское дело. 2015; 2: 6–12.
2. Бирюкова Е. Г., Варфоломеева Е. Ю. Инновационные технологии подготовки сестринского персонала на примере дневного стационара клиники высоких технологий. Педиатрическая фармакология. 2012; 9 (4): 103–105.
3. Кощеева Н. А. Психологические характеристики медицинских сестер в условиях профессионального стресса. Автореф. дис. …канд. психол. наук. СПб.: СПГМА им. И. И. Мечникова. 2010. 242 с.
4. Орлов Ф. В., Григорьева М. В. Медсестра психосоматического отделения. Медицинская сестра. 2014; 6: 7–10.
5. Пудовинникова Л. Ю., Назаркина И. М. Опыт организации самостоятельной деятельности медицинских сестер в городской клинической поликлинике. Главная медицинская сестра. 2015; 5: 33–42.
6. Спивак И. М., Бирюкова Е. Г. Повышение коммуникативной компетентности старших медицинских сестер как основа формирования здоровьесберегающей среды в педиатрическом стационаре. Педиатрическая фармакология. 2014; 2 (11): 98–101.
7. Спивак И. М., Бирюкова Е. Г. Использование эфирных масел в сеансах комплексной коррекции эмоционального напряжения специалистов медицинского профиля. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Медицина. Фармация. Вып. 28/1. 2014; 24 (195): 40–41.
8. Фролова Е. Н. Семейная ориентированность в отделении реанимации и интенсивной терапии. Сестринское дело. 2015; 4: 41–43.
9. Водопьянова Н. Е. Профилактика и коррекция синдрома выгорания: методология, теория, практика. СПб.: Изд-во СПБ ун-т. 2011. 160 с.
10. Шнейдер В. А. Опыт организации внутреннего контроля качества и безопасности медицинской помощи посредством видеофиксации. Главная медицинская сестра. 2015; 5: 43–53.
Review
For citations:
Spivak I.M., Biryukova E.G. Increasing the Psychological Competence of Nurses in Pediatrics: Directions, Forms, Contents. Pediatric pharmacology. 2015;12(4):488-493. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/pf.v12i4.1434