Preview

Pediatric pharmacology

Advanced search

STUDY OF PSYCHIC ACTIVITY PECULIARITIES OF CHILDREN WITH SEVERE CRANIOCEREBRAL INJURY AS THE INITIAL STAGE OF REHABILITATION USING MEANS OF TRAINING

https://doi.org/10.15690/pf.v9i5.459

Abstract

The article shows the results of the study intended for the development of the initial stage of work of a pediatrician-defectologist with children having suffered a severe craniocerebral injury. For the first time children with mechanical cranial injury and/or injuries of intracranial masses (brain, meninx, vessels, cerebral nerves) act as the object of an integral psychic activity study. Significant indicators for the pedagogic evaluation of their psychic activity functioning are defined. The necessity of differentiation of the rehabilitation training means with regard for individual typological peculiarities of their psychic activity in the conditions of a stationary rehabilitation is shown.

About the Author

A. V. Zakrepina
FSCI RAE Correctional Pedagogy Institute, Moscow, Russian Federation Emergency Pediatric Surgery and Traumatology Research Institute, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


References

1. Немкова С. А. Реабилитация с использованием космических технологий у детей с последствиями черепно-мозговой травмы. М.: Медпрактика. 2003.

2. Немкова С. А. Эффективность в комплексной реабилитации детей и подростков с последствиями черепно-мозговой травмы при использовании динамической проприоцептивной коррекции. Автореф. дис. … докт. мед. наук. М., 2003. 48 с.

3. Анохин П. К. Системные механизмы высшей нервной деятельности. М.: Наука. 1979.

4. Бехтерева Н. П. Нейрофизиологические аспекты психической деятельности человека. Л.: Медицина. 1974.

5. Лурия А. Р. Восстановление функции мозга после военной травмы. М.: Медгиз. 1948.

6. Запорожец А. В. Развитие произвольных движений. М.: Издво Академии педагогических наук. 1960.

7. Зейгарник Б. В. Психологический анализ постконтузионных нарушений слуха и речи. В кн.: Перельман Л. Б. Реактивная постконтузионная глухонемота. Ее распознавание и лечение. М.: Медгиз. 1943.

8. Перельман Л. Б. Реактивная постконтузионная глухонемота. Ее распознавание и лечение. М.: Медгиз. 1943.

9. Симерницкая Э. Г. Мозг человека и психические процессы в онтогенезе. М.: МГУ. 1985.

10. Геллерштейн С. Г. Восстановительная трудовая терапия в системе работы эвакогоспиталей. М.: Медгиз наркомздрава СССР. 1945.

11. Леонтьев А. Н., Запорожец А. В. Восстановление движений. М.: Советская наука. 1945.

12. Abreu B. С., Zhang L., Seale G., Primeau L., Jones J. S. Interdisciplinary meetings: investigating the collaboration between persons with brain injury and treatment teams. Brain Inj. 2002; 16 (8): 691–704.

13. Finset A., Krogstad J. M., Hansen H., Berstad J., Haarberg D., Kristansen G., Saether K., Wang M. D. Team development and memory training in traumatic brain injury rehabilitation: two birds with one stone. Brain Inj. 1995; 9 (5): 495–507.

14. Greenwood R., Heslin J., Powell J. Community-based rehabilitation after severe traumatic brain injury: A randomized controlled trial. Journal of Neurology, Neurosurgery, psychiatry. 2002; 72 (2): 193–202.

15. Jorgensen H. S. Current status and organization in Denmark and abroad. Ugeskr Laeger. 1997; 159 (26): 4089–4092.

16. Semlyen J. K., Summers S. J., Barnes M. P. Traumatic brain injury: efficacy of multidisciplinary rehabilitation. Arch Phys Med Rehabil. 1998; 79 (6): 678–683.

17. Turner-Stokes L., Disler P. B., Nair A., Wade D. T. Multi-disciplinary rehabilitation for acquired brain injury in adults of working age. Cochrane Database Syst Rev. 2005; 20 (3): CD004170.


Review

For citations:


Zakrepina A.V. STUDY OF PSYCHIC ACTIVITY PECULIARITIES OF CHILDREN WITH SEVERE CRANIOCEREBRAL INJURY AS THE INITIAL STAGE OF REHABILITATION USING MEANS OF TRAINING. Pediatric pharmacology. 2012;9(5):75-79. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/pf.v9i5.459

Views: 698


ISSN 1727-5776 (Print)
ISSN 2500-3089 (Online)