Preview

Pediatric pharmacology

Advanced search

MODERN ASPECTS OF STUDYING THE COGNITIVE SPHERE IN CHILD DEVELOPMENT

https://doi.org/10.15690/pf.v9i6.521

Abstract

The article gives scientific data on the development of cognitive brain functions in children in relation to their clinical significance and application: variants and regularities of development in normal state, pathology and at their boundary; pathological development of cognitive performance; origination and transformation of main symptoms and syndromes of cognitive disorders. Prospective and applied in the Center scientific approaches to diagnostics and treatment of cognitive disorders taking into consideration their development in age dynamics are given in detail. A complex of measures on the improvement of cognitive health in children and adolescents in the Russian Federation is suggested on the analysis results.

About the Authors

O. I. Maslova
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


A. A. Baranov
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation I.M. Sechenov First Moscow State Medical University, Russian Federation
Russian Federation


L. S. Namazova-Baranova
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation I.M. Sechenov First Moscow State Medical University, Russian Federation N.I. Pirogov Russian National Research Medical University, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


G. A. Karkashadze
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


A. M. Mamedyarov
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


M. L. Lazarev
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


O. I. Muradova
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


T. A. Konstantinidi
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


A. V. Anikin
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


L. M. Kuzenkova
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation I.M. Sechenov First Moscow State Medical University, Russian Federation
Russian Federation


S. B. Lazurenko
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


S. A. Nemkova
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation N.I. Pirogov Russian National Research Medical University, Moscow, Russian Federation
Russian Federation


A. G. Ilyin
Scientific Center of Children’s Health, Moscow, Russian Federation


References

1. Анохин П. К. Очерки физиологии функциональных систем. М. 1975.

2. Баранов А. А. Современные проблемы здоровья детей. Доклад на сессии Академии наук РФ 01.10.2007.

3. Скворцов И. А. Неврология развития. М.: Литтерра. 2008. 544 с.

4. Микадзе Ю. В. Нейропсихология детского возраста: Учебное пособие. СПб.: Питер. 2008. 288 с.

5. Бадалян Л. А. Детская неврология. М.: Медицина. 1977.

6. Swaiman K. F., Ashwal S., Ferriero D. M. Pediatric Neurology. Fourth Edition. 2006; 1–2: 2407.

7. Аicardi J. Diseases of the nervous system in childhood. Mac Keith Press. 2009. 965 р.

8. Каркашадзе Г. А., Маслова О. И., Намазова-Баранова Л. С. Актуальные проблемы диагностики и лечения легких когнитивных нарушений у детей. Педиатрическая фармакология. 2011; 8 (5): 36–41.

9. Намазова-Баранова Л. С., Мурадова О. И., Торшхоева Р. М., Каркашадзе Г. А., Ширяева О. А. Количественные нормативы когнитивной деятельности у здоровых российских школьников 8–17 лет, обследованных с помощью тестовой компьютерной системы «Психомат». Педиатрическая фармакология. 2012; 9 (2): 80–90.

10. Мурадова О. И., Намазова-Баранова Л. С., Торшхоева Р. М., Каркашадзе Г. А. Влияние поллиноза в период ремиссии на когнитивные функции ребенка. Вопросы диагностики в педиатрии. 2012; 4 (2): 48–50.

11. Maslova O. I., Goryunova A. V., Gur'eva M. B., Balkanskaya S. V., Dneprova L. I., Golovkina I. D. Use of computer-assisted testing systems for diagnosis of cognitive disorders in schoolchildren with attention deficit hyperactivity disorder. Biomedical Engineering. 2005; 39 (1): 6–11.

12. Лазарев М. Л. Система медицинского, психологического и педагогического сопровождения развития ребенка до и после рождения. Вопросы современной педиатрии. 2011; 10 (2): 14–18.

13. Гогберашвили Т. Ю., Каркашадзе Г. А., Намазова-Баранова Л. С., Маслова О. И. Нейропсихологические методы в педиатрии: возможности и перспективы применения. Педиатрическая фармакология. 2011; 8 (6): 83–87.

14. Профилактическая педиатрия: Руководство для врачей. Министерство здравоохранения и социального развития РФ. Под ред. А. А. Баранова. М.: Союз педиатров России. 2012. 692 с.

15. Лазуренко С. Б. Коррекционно-педагогическая помощь детям с нарушением интеллектуального развития в системе комплексной реабилитации. Доклад на заседании Бюро Отделения психологии и возрастной физиологии РАО 16.11 2011 г.


Review

For citations:


Maslova O.I., Baranov A.A., Namazova-Baranova L.S., Karkashadze G.A., Mamedyarov A.M., Lazarev M.L., Muradova O.I., Konstantinidi T.A., Anikin A.V., Kuzenkova L.M., Lazurenko S.B., Nemkova S.A., Ilyin A.G. MODERN ASPECTS OF STUDYING THE COGNITIVE SPHERE IN CHILD DEVELOPMENT. Pediatric pharmacology. 2012;9(6):72--78. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/pf.v9i6.521

Views: 835


ISSN 1727-5776 (Print)
ISSN 2500-3089 (Online)