Preview

Pediatric pharmacology

Advanced search

Peculiarities of the Lifestyle and Psychological State of Primary Schoolchildren with Bronchial Asthma

https://doi.org/10.15690/pf.v14i2.1725

Abstract

The need to develop an integrated approach to the treatment of children with bronchial asthma is conditioned by a significant increase in morbidity, emergence of more severe forms of the disease and a lack of radical treatment methods. Along with the development and implementation of modern drug treatment methods, the most topical issues are a consideration of the socio-psychological characteristics of patients and psychological and pedagogical support of children during treatment. Study Objective: To study the lifestyle peculiarities of primary schoolchildren (7–10 years) with bronchial asthma and their psychological state. Patients and Methods. The study included children with bronchial asthma (atopic form, partially controlled course) as well as conditionally healthy peers (health groups I and II) as a comparison group. The psychological status of the observed was assessed using Dembo-Rubinstein self-evaluation method, modified «Human Figure» method, and Varga-Stolin parental relationship test. Results. The study involved 75 children (mean age 8.2 ± 0.6 years, including girls 59%, illness duration 3.2 ± 0.5 years) and their parents (mothers made 79% of them). The comparison group consisted of 54 conditionally healthy children (mean age 8.4 ± 0.3, girls 54%) and their parents (mothers — 85%, fathers — 15%). It is shown that the lifestyle of primary schoolchildren changed due to illness distorts the process of personality development and leads to the emergence of difficulties in the emotional and personality sphere: a reduced background of mood (35; 46.6% versus 11; 20%), blockage of experiences and difficulties in their verbalization (56; 75% versus 25; 46%), defensive-aggressive type of behavior in a stress situation (68; 91% versus 25; 46%), pronounced intrapersonal conflict (47; 62% versus 32; 59%), and communication problems (unsociability, restriction in communication, social fears). Conclusion. Bronchial asthma changes the child's lifestyle, has a negative impact on the psychological state and personality becoming. It is possible to prevent the emergence of negative social consequences of the disease, to smooth out their severity by providing psychological and pedagogical assistance to a child and his family from the time the disease is detected and throughout all treatment stages. The creation and implementation of psychological support programs for families raising children with bronchial asthma at various treatment stages are extremely important and represent a further research direction.

About the Author

Alexandra M. Timofeeva
National Scientific and Practical Center of Children’s Health
Russian Federation


References

1. Аллергия у детей: от теории к практике / Под ред. Л.С. Намазовой-Барановой. — М.: Союз педиатров России; 2011. — С. 442–484. [Allergija u detej: ot teorii k praktike / Pod red. L.S. Namazovoj-Baranovoj. — M.: Sojuz pediatrov Rossii; 2011. — S. 442–484. (In Russ).]

2. Вишнева Е.А., Намазова-Баранова Л.С., Алексеева А.А., Эфендиева К.Е, Левина Ю.Г., Вознесенская Н.И., Томилова А.Ю., Селимзянова Л.Р., Промыслова Е.А. Детская астма: ключевые принципы достижения контроля на современном этапе // Педиатрическая фармакология. — 2013. — Т.10. —№4. — С. 60–72. [Vishneva E.A., Namazova-Baranova L.S., Alekseeva A.A., Jefendieva K.E, Levina Ju.G., Voznesenskaja N.I., Tomilova A.Ju., Selimzjanova L.R., Promyslova E.A. Detskaja astma: kljuchevye principy dostizhenija kontrolja na sovremennom jetape // Pediatricheskaja farmakologija. — 2013. — Т.3. —№4. — S. 60–72. (In Russ).]

3. Вишнева Е.А., Намазова-Баранова Л.С. Бронхиальная астма у детей младше 8 лет: как снизить частоту обострений и госпитализаций? Педиатрическая фармакология. — 2009. — Т. 6. — №1. — С. 51-54 [Vishneva E.A., Namazova-Baranova L.S. Bronchial asthma among children under 8: how to decrease the recurrence of exacerbations and hospitalizations? Pediatricheskaja farmakologija. 2009; 6(1): 51-54. (In Russ).]

4. Антропов Ю.Ф., Шевченко Е.С. Лечение детей с психо-соматическими расстройствами. — СПб.: Речь; 2002. — 560 c. [Antropov Ju.F., Shevchenko E.S. Lechenie detej s psihosomaticheskimi rasstrojstvami. — SPb.: Rech’; 2002. — 560 s. (In Russ).]

5. Исаев Д.Н. Детская медицинская психология. Психологическая педиатрия. — СПб.: Речь; 2004. — 384 с. [Isaev D.N. Detskaja medicinskaja psihologija. Psihologicheskaja pediatrija. — SPb.: Rech’; 2004. — 384 s. (In Russ).]

6. Профилактическая педиатрия / Под ред. А.А. Баранова. — М.: Союз педиатров России; 2012. — С. 442–484. [Profilakticheskaja pediatrija / Pod red. A.A. Baranova. — M.: Sojuz pediatrov Rossii; 2012. — S. 442–484. (In Russ).]

7. Александер Ф. Психосоматическая медицина. Принципы и практическое применение / Пер. с англ. С. Могилевского. — М.: Изд-во «ЭКСМО-Пресс»; 2002. — 352 с. (Серия «Психология без границ»). [Aleksander F. Psihosomaticheskaja medicina. Principy i prakticheskoe primenenie / Per. s angl. S. Mogilevskogo. — M.: Izdvo «JeKSMO-Press»; 2002. — 352 s. (Serija «Psihologija bez granic»). (In Russ).]

8. Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В.В. Психология и психотерапия семьи. 4-е изд., перераб. и доп. СПб.: Речь; 2008. — 672 с. (Тема: Мастера психологии). [Jejdemiller Je.G., Justickis V.V. Psihologija i psihoterapija sem’i. 4-e izd., pererab. i dop. SPb.: Rech’; 2008. — 672 s. (Tema: Mastera psihologii). (In Russ).]

9. Лазуренко С.Б., Симонова О.И., Свиридова Т.В. Психологические аспекты в ведении больных муковисцидозом. В кн.: Муковисцидоз / Под ред. Н.И. Капранова, Н.Ю. Каширской. — М.: Медпрактика; 2014. — С. 623–648. [Lazurenko S.B., Simonova O.I., Sviridova T.V. Psihologicheskie aspekty v vedenii bol’nyh mukoviscidozom. V kn.: Mukoviscidoz / Pod red. N.I. Kapranova, N.Ju. Kashirskoj. — M.: Medpraktika; 2014. — S. 623–648. (In Russ).]

10. Балаболкин И.И. Современные подходы к терапии бронхиальной астмы у детей / Актуальные проблемы педиатрии: Сб. статей. — Казань; 1996. — С. 30–33. [Balabolkin I.I. Sovremennye podhody k terapii bronhial’noj astmy u detej / Aktual’nye problemy pediatrii: Sb. statej. — Kazan’; 1996. — S. 30–33. (In Russ).]

11. Руслякова Е.Е. Психологические особенности личности подростков, страдающих бронхиальной астмой, и методы психологической коррекции: Автореф. дисс. … канд. психол. наук. — СПб.; 2004. — 264 с. [Rusljakova E.E. Psihologicheskie osobennosti lichnosti podrostkov, stradajushhih bronhial’noj astmoj, i metody psihologicheskoj korrekcii: [dissertation]. — SPb.; 2004. — 264 s. (In Russ).]

12. Горская Е.А. Психологические особенности детей и подростков, больных бронхиальной астмой, в связи с задачами профилактики психосоматических расстройств: Автореф. дисс. … канд. психол. наук. — СПб.; 2005. — 165 с. [Gorskaja E.A. Psihologicheskie osobennosti detej i podrostkov, bol’nyh bronhial’noj astmoj, v svjazi s zadachami profilaktiki psihosomaticheskih rasstrojstv: [dissertation]. — SPb.; 2005. — 165 s. (In Russ).]

13. Воронина С.Н. Роль психологических факторов в развитии соматического заболевания у детей дошкольного возраста на примере бронхиальной астмы: Автореф. дисс. … канд. психол. наук. — Ярославль; 2006. — 180 с. [Voronina S.N. Rol’ psihologicheskih faktorov v razvitii somaticheskogo zabolevanija u detej doshkol’nogo vozrasta na primere bronhial’noj astmy: [dissertation]. — Jaroslavl’; 2006. — 180 s. (In Russ).]

14. Mitchell EA, Bland JM, Thompson JM. Risk factors for read mission to hospital for asthma in childhood. Thorax. 1994;49:33–36. doi: 10.1136/thx.49.1.33

15. Schaubel D, Johansen H, Mao Y, et al. Risk of preschool asthma: incidence, hospitalization, recurrence, and readmission probability. J Asthma. 1996;33:97–103. doi: 10.3109/02770909609054537.

16. National Asthma Education and Prevention Program. Expert Panel Report: guidelines for the diagnosis and management of asthma update on selected topics. J Allergy Clin Immunol. 2002;110:141–219. PMID: 12542074.

17. Большой психологический словарь / Под ред. Б.Г. Мещерякова, акад. В.П. Зинченко. — М.: Прайм-ЕВРОЗНАК; 2003. [Bol’shoj psihologicheskij slovar’ / Pod red. B.G. Meshherjakova, akad. V.P. Zinchenko. — M.: Prajm-EVROZNAK; 2003. (In Russ).] URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/dict/03.php

18. Практикум по возрастной психологии / Под ред. Л.А. Головей, Е.Ф. Рыбалко. — СПб.: Речь; 2006. — 688 с. [Praktikum po vozrastnoj psihologii / Pod red. L.A. Golovej, E.F. Rybalko. — SPb.: Rech’; 2006. — 688 s. (In Russ).]

19. Венгер А.Л. Психологические рисуночные тесты: Иллюстрированное руководство. — М.: Владос-пресс; 2003. — 160 c. [Venger A.L. Psihologicheskie risunochnye testy: Illjustrirovannoe rukovodstvo. — M.: Vlados-press; 2003. — 160 s. (In Russ).]

20. Выготский Л.С. Педагогическая психология. — М.: Педагогика-пресс; 1999. — 536 с. [Vygotskij L.S. Pedagogicheskaja psihologija. — M.: Pedagogika-press; 1999. — 536 s. (In Russ).]

21. Сухарева Г.Е. Клинические лекции по психиатрии детского возраста. М.: Медгиз; 1959. — 406 с. [Suhareva G.E. Klinicheskie lekcii po psihiatrii detskogo vozrasta. M.: Medgiz; 1959. — 406 s. (In Russ).]

22. Зайцева О.В. Критерии риска развития бронхиальной астмы у детей: вопросы профилактики. В кн.: Пульмонология детского возраста: проблемы и решения / Под ред. Ю.Л. Мизерницкого, А.Д. Царегородцева. М.; 2002. — Вып. 2. — С. 113–117. [Zajceva O.V. Kriterii riska razvitija bronhial’noj astmy u detej: voprosy profilaktiki. V kn.: Pul’monologija detskogo vozrasta: prob-lemy i reshenija / Pod red. Ju.L. Mizernickogo, A.D. Caregorodceva. M.; 2002. — Vyp. 2. — S. 113–117. (In Russ).]

23. Мещерякова Н.Н. Роль пациента в процессе лечения бронхиальной астмы / Н.Н. Мещерякова, Э.Г. Поливанов, А.С. Белевский // Атмосфера. — 2001. — №2. — С. 23–25. [Meshherjakova N.N. Rol’ pacienta v processe lechenija bronhial’noj astmy / N.N. Meshherjakova, Je.G. Polivanov, A.S. Belevskij // Atmosfera. — 2001. — №2. — S. 23–25. (In Russ).]

24. Воронина С.Н., Маскова Г.С. Анализ медико-социально-психологического статуса дошкольника из группы риска по формированию бронхиальной астмы. [Электронный ресурс] // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. — 2010. — №4. URL: http:// medpsy.ru (дата обращения: 07.06.2017). [Voronina S.N., Maskova G.S. Analiz mediko-social’no-psihologicheskogo statusa doshkol’nika iz gruppy riska po formirovaniju bronhial’noj astmy. [Jelektronnyj resurs] // Medicinskaja psihologija v Rossii: jelektron. nauch. zhurn. — 2010. — №4. URL: http:// medpsy.ru (data obrashhenija: 07.06.2017). (In Russ).]

25. Психотерапия детей и подростков / Пер. с нем. под ред. X. Ремшмидта. — М.: Мир; 2000. — 518 с. [Psihoterapija detej i podrostkov / Per. S nem. pod red. X. Remshmidta. — M.: Mir; 2000. — 518 s. (In Russ).]


Review

For citations:


Timofeeva A.M. Peculiarities of the Lifestyle and Psychological State of Primary Schoolchildren with Bronchial Asthma. Pediatric pharmacology. 2017;14(2):109-114. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/pf.v14i2.1725

Views: 1699


ISSN 1727-5776 (Print)
ISSN 2500-3089 (Online)